23rd EUCYS Helsinki jeb LV labākie darbi – Mūsējie!

No 23. līdz 28. septembrim Somijas galvaspilsētā – Helsinki norisinājās Eiropas Savienības Jauno Zinātnieku Konkurss, kurā piedalījās Andris Avots un Raivis Eglītis ar darbu Ķīmijas sekcijā, kā arī Agnis Mednis un Kaspars Reinis ar darbu Bioloģijas sekcijā.

Lūk, ko stāsta mūsu “jaunie zinātnieki”:

“Latvijas delegācijā bijām 3 darbi: 1 bioloģijas sekcijā, 1 fizikas sekcijā un 1 ķīmijas.

Sestdien 23. septembrī, kad ieradāmies lidostā, mūs sagaidīja smaidoši studenti, kas mūs kopā ar citiem dalībniekiem ar autobusu nogādāja Suvilahti kultūras centrā. Šī ēka, kas reiz bija TEC, mūsdienās pielāgota dažādu izstāžu un pasākumu norisei. Pēc pusdienām mēs uzstādījām savus stendus un tad tikām nogādāti viesnīcā. Jāatzīst, ka nogurums jau bija jaušams pirms vakariņām. Taču bija jāsapošas atklāšanas vakariņām vienā no Helsinku smalkākajām viesnīcām. Viesnīcā mūs sagaidīja patīkamas vakariņas kopā ar visiem dalībniekiem, un pasākuma namatēva -Somijas nacionālais organizētājs Pekka Pellinen sveica dalībniekus ar uzrunu vakariņu laikā.

24. septembris. Jau 10.00 no rīta esam pie stendiem, vēl gan ir dots laiks veikt pēdējos sagatavošanās darbus pirms oficiālās atklāšanas, bet mēs visu caurmērā bijām izdarījuši laikus. Oficiālajā atklāšanas ceremonijā uzrunas teica gan Somijas, gan Eiropas Parlamenta vadošie pasākuma organizētāji. Pēc pusdienām sākās īstais konkurss- visi atradāmies savos stendos, protams, drīkstējām tos atstāt uz 15 minūtēm. Sākās žūrijas intervijas, proti, žūrijas komisijas pārstāvji apmeklēja stendus uzdodot konkrētus jautājumus un noklausoties īsu prezentāciju par katru pētījumu. Žūrijā bija vadošie Eiropas universitāšu un skolu pasniedzēji. Pasākuma laikā bija paredzēts, ka žūrija apmeklē katru stendu kā minimums 6 reizes. Jāatzīst, ka žūrijas interviju laiks nebija precīzi noteikts, un paredzēt, kad kāds ieradīsies, nebija iespējams. Lai mēs justos labi katrai valstij bija piešķirts savs students-palīgs, kas palīdzēja, uzjautrināja, papļāpāja un visādi citādi sastādīja kompāniju mums visiem. Pirmā diena noslēdzās ar vakaru Alto universitātē, kur universitātes vadība mums prezentēja šo mācību iestādi un iespējas tajā mācīties. Pēcāk sekoja lekcija no Eiropas Savienības patentu aģentūras pārstāvja. Pēc vakariņām visi dalībnieki tika sadalīti grupās un darbojās dizaina darbnīcās, kurās ar ļoti vienkāršiem materiāliem darbojoties grupās mēģināja rast risinājumu kādai pasaules globālai problēmai. Līdz bezspēkam paguruši nonācām viesnīcā.

25. septembris. Viena no garākajām dienām- no 9.00 līdz 16.00 atradāmies pie stendiem. No 12.00-13.00 pusdienu pauze, tās laikā mums bija iespēja apskatīt sponsoru stendus un arī citu dalībnieku stendus. Atmosfēra bija lieliska, lai gan gaisā valdīja satraukums, dalībnieki bija ļoti draudzīga kompānija. Vakarā apmeklējām slaveno Heureka zinātnes centru, kurā mūs sagaidīja tās direktors ar prezentāciju par šo iestādi un pēcāk ugunīgs ķīmijas šovs „Kisses of fire”. Pēc šīs pārsteidzošās uzstāšanās, kas visnotaļ visus dalībniekus aizrāva ar savu krāšņumu un specefektiem, lekciju lasīja jauna fiziķe no CERN institūta Šveicē. Apbrīnojami interesanta un saistoša 40 minūšu lekcija par hadronu paātrinātāju un citām ļoti aktuālām fizikas tēmām. Vakara noslēgumā visiem bija iespēja apskatīt, aptaustīt un izbaudīt dažādus Heureka piedāvātos zinātnes skaidrojumus un piemērus, kā arī noskatīties filmu par melnajiem caurumiem un visuma noslēpumiem īpašā sfēriskajā kinozālē. Šis iespējams bija visjaukākais no visu vakaru pasākumiem.

26. septembris. Gluži kā iepriekšējā dienā stāvējām pie stendiem un sniedzām intervijas žūrijai, presei un citiem dalībniekiem. Taču pēc pusdienām ar tuvējo stendu kaimiņiem bija jāveido kokteiļsalmiņu tornis mazam konkursiņam. Tas palīdzēja dienu aizvadīt ātrāk. Visus mūs beidzot bija intervējuši 6 žūrijas locekļi un varējām justies mazliet brīvāk. Vakarā tikām aizvesti uz Helsinku Universitātes Kumpula Campus, kur mums atkal lasīja lekcijas un pēc vakariņām vēl pēdējais grupu pasākums- Amazing race of sciences. Principā tikām sadalīti grupiņās un piedalījāmies zinātņu orientēšanās skrējienā ar uzdevumiem pa visu šīs Helsinku Universitātes nodaļas teritoriju. Uzdevumi bija interesanti, jo ietvēra sevī dažādas fizikas, ķīmijas, matemātikas, ģeogrāfijas, bioloģijas un asprātības tēmas. Jāsaka gan, ka pēc šī apbrīnojamā skrējiena visi bija ļoti noguruši.

27. septembris. Mazliet brīvs rīts, daļa to izmatoja, lai pagulētu ilgāk, daļa, lai beidzot apskatītu pilsētu. Jāsaka, ka diena iesākās burvīgi, laiks bija jauks un noskaņojums arī. Jau 11.00 bijām uz lenču Helsinku Universitātes galvenās ēkas pieņemšanas telpās. Visi bijām saposušies un iekšēji gaidījām uz labiem rezultātiem. Jāsaka, ka apbalvošanas ceremonija bija tiešām labi organizēta. Dažas svarīgas organizētāju apsveikuma runas, pūtēju trio atskaņotas Somijas un Eiropas Savienības himnas, balvu pasniegšana. Jā, ļoti, ļoti priecājamies par Andri Avotu un Raivi Eglīti, kuri saņēma Eiroforum specbalvu- iespēju apmeklēt Langevin izstitūtu Grenoblē (Francijā). Pirmās vietas ieguva: puisis no Lietuvas, kurš bija 5 gadus pētījis baktēriju rezistenci pret antibiotikām uz mājas mušām, puisis no Šveices, kurš izgudroja un izgatavoja jaunu kāpšanas rīku alpīnistiem, kas aprīkots ar kameru, puisis no Īrijas, kas izgudrojis speciālu sensoru ar ko mērīt dažādus parametrus atvēzējot roku tenisa spēles laikā. Pēc ceremonijas atgriezāmies Suvilahti centrā pie stendiem, kur vēl pavadījām 2 stundas prezentējot savus darbus plašākai publikai: ārvalstu žurnālistiem, viesiem un parastiem cilvēkiem. Tad nojaucām stendus un devāmies uz viesnīcu sagatavoties vakara noslēguma banketam. Vakarā mēs tikām aizvesti uz Helsinku tehnoloģijas muzeju, kur notika smalks bankets. Tā laikā studenti palīgi apbalvoja savas simpātijas. Viņi bija sagatavojuši īpašus priekšnesumus, kā to prezentēt. Piemēram, dāņu trīs puiši saņēma nomināciju „Trīs muskatieri”- jāatzīst, ka šie puiši bija piestrādājuši pie sava ārējā tēla: vienādas frizūras, vienādi uzvalki, kaklasaites un pat krekli. Simpātiju balvu saņēma Agnis un Kaspars- puiši tika nominēti kā Betmens un Robins. Šie nomināciju pieteikumi bija muzikāli atraktīvi un jautri. Vakars noslēdzās ar ļoti jauku un tiešām lieliski organizētu diskotēku, kurā visi no sirds izdejojās, sadejojās un daži pat sadraudzējās. Vēlā pusnaktī atgriezāmies viesnīcā, kur vēl bija šādas tādas mantas jāsakārto, jo no rīta jau laikus bija jādodas uz lidostu.

28. septembris. Pēc brokastīm atvadījāmies no saviem jaunajiem draugiem un ar autobusu tikām aizgādāti uz lidostu. Lidojums bija jauks.

Kopumā par pasākumu jāatzīst, ka tā bija neatsverama pieredze mums visiem. Tie ir jauni kontakti, tas ir ideāls papildinājums CV, tās paliks labākās atmiņas un iespaidi par saviem vienaudžiem, zinātni un konkursu. Tagad šķiet neviens darbs nav neizdarāms, neviena uzstāšanās nav par grūtu- šis pasākums ir palīdzējis to sasniegt. Un tas vien, ka mēs visi esam starp labākajiem jaunajiem Eiropas un pasaules zinātniekiem ir sasniegums.”

Tieši šo četru puišu veiksmes stāsts var iedvesmot tagadējos 11tos, kas tikai ir ZPD rakstīšanas sākumposmā. Lai arī latiņa ir pacelta augstu – 2 no 3 Latviju pārstāvošajiem darbiem 23rd EUCYS radīja R64VSK skolēni.

Nekas nav neiespējams!

R64VSK SP

2 thoughts on “23rd EUCYS Helsinki jeb LV labākie darbi – Mūsējie!